נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מהי עבירת ניסיון רצח בלתי צליח?

עורך דין פלילי

עבירות הקשורות בהרג של אדם אחר, הן העבירות החמורות ביותר בספר החוקים של מדינת ישראל. עבירות רצח יכולות להיות בחומרות שונות, החל מרצח בכוונת תחילה ועד הריגה ברשלנות. ניסיון לרצח נחשב בישראל כמו רצח, גם במידה והניסיון לא צלח. בכתבה שלפניכם נפרט על עבירה מעט שונה שקשורה לתחום – ניסיון רצח בלתי צליח. 

 

רצח וניסיון רצח בחוק הישראלי

עבירת רצח היא עבירה שבמסגרתה הרוצח ממית אדם אחר בכוונה תחילה. ניסיון רצח מהווה עבירה דומה בחומרתה, שנחשבת בדרגה מעט פחותה מרצח, ומוגדרת כניסיון להביא למותו של אדם אחר בכוונה תחילה. בחוק הישראלי מעוגנות גם עבירות הקשורות להמתה של אדם אחר המוגדרות כהריגה וגרימת מוות ברשלנות.

העונש על רצח במדינת ישראל הוא עונש מינימלי של מאסר עולם, ובדרך כלל אורכו של מאסר מסוג זה הוא 25 שנה. על עבירת ניסיון רצח, העונש הוא עד ל-20 שנות מאסר בדומה לעבירת הריגה שהיא מצב של גרימת מוות תוך כדי שמבצע העבירה היה מודע למעשיו. על עבירת הריגה ברשלנות העונש המוטל יהיה עד 3 שנות מאסר.

 

מה ההבדל בין ניסיון רצח לרצח בלתי צליח?

כפי שהבנתם, ניסיון לרצח זו עבירה חמורה מאוד בישראל, שניתן לקבל עליה עונש מאסר של עד 20 שנים. בעבירה מסוג זה קיימת גם תת עבירה שנקראת ניסיון רצח בלתי צליח. בעוד שניסיון לרצח הוא כזה שלא צלח בשל סיבות שונות שאירעו במהלך ניסיון הרצח, ניסיון לרצח בלתי צליח נועד מראש לכישלון מכיוון שהוא נעשה באמצעים לא יעילים.

 

באילו מקרים יוגש כתב אישום על רצח בלתי צליח?

ניסיון לרצח בלתי צליח צריך להיות כזה שאינו ממש מנותק מהמציאות, בכדי שיוגש נגדו כתב אישום. לדוגמה, במקרה של אדם שניסה להטיל על אדם אחר קסם שיוביל למותו, הדבר לא ייחשב כניסיון רצח בלתי צליח מכיוון שאין לניסיון חיבור למציאות. לעומת זאת, אדם שניסה להרעיל אדם אחר, אבל השתמש בחומר שנחשב על ידו לרעיל וקטלני אבל בפועל אינו כזה, עלול להיות מואשם בניסיון לרצח בלתי צליח. דוגמה נוספת לניסיון רצח בלתי צליח היא ניסיון להרוג אדם שכבר מת.

בעת ביצוע העבירה, העבריין מאמין שהאדם שאותו הוא מבקש להמית, הוא עוד בין החיים. ברור שהניסיון להמיתו הוא בלתי אפשרי מכיוון שהוא כבר מת. מקרה זה הוא מקרה קלאסי של ניסיון רצח בלתי צליח.

 

סיכום

בישראל עבירות של המתה הן מהעבירות החמורות ביותר שקיימות בספר החוקים. עבירות רצח מתחלקות לרצח, ניסיון לרצח, הריגה והמתה בקלות דעת או רשלנות. העונשים של עבירות אלה הוא בדרך כלל 20 שנות מאסר. במקרים בהם ניסיון הרצח נדון לכישלון עוד מהתחלתו, האדם שניסה לבצע את הרצח, עלול להיות מואשם בעבירת ניסיון רצח בלתי צליח.

עורך דין פלילי

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין פלילי