נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה העונש על עבירת זיוף ואילו נסיבות נחשבות כנסיבות מחמירות?

ניירות

לעבירות זיוף יש התייחסות מחמירה של בית המשפט, מאחר ומדובר ברמאות  והטעיית הזולת לרבות חסרי ישע. לפיכך, הדין מתייחס לעבירות אלו ברצינות מבחינת העונשים הצפויים בחוק. המאמר יעסוק בעונשים על עבירת זיוף ומתי היא בנסיבות מחמירות.

 

מהי עבירת זיוף?

עבירות זיוף הן עבירות הקשורות לזיוף שטרות ומטבעות, זיוף מסמכים, חתימות, הטעייה, השמטה ורמאות הנעשית בידי עובדים במגזר הפרטי או הציבורי, בהולכת שולל של חסרי ישע וכד'. מדובר על פעולות שמצד אחד מרמות ומטעות אחרים לצורך קידום מטרות, שינוי מסמכים בהם משמיטים פרטים אישיים, תאריך או סכומים כספיים, חתימות הנעשות בידי מתחזים או שימוש במסמכים שאינם מקוריים ולכן התוצאה היא זיוף. כל אלו מתייחסים לא רק לניירת או לשטרות כסף אלא גם למסמכים דיגיטליים, זיוף תעודות זהות או דרכונים וכיוצא בזה.

 

מהו העונש על עבירת זיוף?

העונש על עבירת זיוף בדרגה חמורה יכול להגיע ל-7 שנות מאסר בפועל ולקנסות כספיים. בהתאם לנסיבות, העונשים שונים בין אם מדובר על זיוף שנעשה בכוונה לרמות או במידה ומדובר על מעשה של זיוף ללא כוונת תחילה. במקרה שאין כוונה למרמה העונש יכול להגיע לשנת מאסר אחת. ביחד עם זאת, רוב העבירות נעשות לצורך קבלת דבר במרמה ולכן הן יישאו בעונשים. למשל, כשמדובר על זיופים הקשורים בנדל"ן, כסף או רכוש, בית המשפט יכול לגזור 3 שנות מאסר בפועל וכאשר העבירות חמורות הענישה עליהן היא 5 שנות מאסר בפועל.

 

אילו נסיבות נחשבות כנסיבות מחמירות בעניין זיופים?

כאמור, כל מקרה בהתאם לגופו ולנסיבות שלו. כלומר, התביעה מגישה כתב אישום על פי ההוכחות שברשותה וכוללת בכך את גודל המרמה, היקף הזיוף, הכסף עליו מדובר, הנזקים בהווה ובעתיד, הפגיעה באמון ועוד. ככל שהתביעה מוכיחה שהעבירה נעשתה בצורה מחמירה, העונש עליה יהיה גדול יותר. לדוגמה, עבירת זיוף המשפיעה על עסקה יכולה לשאת בעונש של 3 שנות מאסר בפועל. במקרה זה מדובר על זיוף הקשור להערכת שווי, אישורים, חתימות או תאריכים מזויפים. דוגמה אחרת היא עבירה שנעשתה על ידי עובד ציבור. מדובר על פקידים ממשלתיים, עובדי עירייה, מנהלים במוסדות ציבוריים, משטרה או נבחרי ציבור.

כאן הזיופים חמורים מאחר שאלו בעלי תפקידים שאחראים לתת שירות והם אלו המייצגים את המוסד הציבורי. מתוקף תפקידם הם חשופים למידע ונתונים רגישים. גם במקרים כאלו העונש הוא 3 שנות מאסר בפועל וקנס כספי ובמקרים מסוימים אף 5 שנות מאסר. לעומת זאת, כשמדובר על אזרח פרטי שביצע עבירת זיוף, העונש הוא שנת מאסר אחת. ככל שהעבירה חמורה יותר ניתן אף לקבל 7 שנות מאסר במגזר הציבורי ו-3 שנות מאסר של אדם פרטי. לסיכום, יש לפנות לעורך דין פלילי כבר מתחילת החקירה על מנת לקבל הגנה משפטית.

עורך דין

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין פלילי