נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

פטיש מעץ כחול לבן: סקירה על בתי המשפט בישראל

פטיש

בתי משפט הם חלק בלתי נפרד מחיינו, גם אם רובנו לא מגיעים אליהם בצורה פיזית.

הם אלו שאחראים על עשיית הצדק במדינה, הכרעה בסכסוכים בין אנשים וגופים שונים, וכן שמירה וקביעה של נורמות חברתיות.

כדי להכיר קצת יותר את מערכת המשפט, נערוך סקירה קצרה של בתי המשפט בישראל.

 

מבנה מערכת המשפט האזרחית בישראל

בישראל ישנן שלוש ערכאות במערכת המשפט האזרחית: השלום, המחוזי והעליון.

 

בית משפט השלום

זוהי הערכאה המשפטית הנמוכה ביותר, ולרוב זוהי הערכאה הראשונה שמגיעים אליה על מנת לפתור סכסוך כלשהו. אל ערכאה זו מגיעים תיקים שערכם הכספי לא עולה על 2.5 מיליון ₪, ועבירות פליליות שדינן לא עולה על שבע שנות מאסר.

תחת בית משפט השלום מתקיימות ערכאות שיפוט נוספות, כמו בית הדין לענייני משפחה לענייני סכסוכים בין בני משפחה, ובית הדין לתביעות קטנות לענייני סכסוכים שערכם הכספי לא עולה מעל 33,900 ₪.

 

בית המשפט המחוזי

הערכאה המשפטית האמצעית, אליה מגיעות תביעות שערכם הכספי מגיע לכדי יותר מ- 2.5 מיליון ₪, ובעבירות פליליות שדינן הוא שבע שנות מאסר ומעלה.

ישנם שישה בתי משפט מחוזיים בישראל, שמוקצים לשישה מחוזות שונים – צפון, חיפה, מרכז, תל אביב, ירושלים ודרום.

 

בית המשפט העליון

בית המשפט העליון עוסק בשני תפקידים עיקריים: ערכאת הערעור העליונה (אליו מגיעים ערעורים על פסקי דין שניתנו בבית המשפט המחוזי), וכן בתפקיד בית המשפט הגבוה לצדק (בג"צ), שדן בתביעות כנגד רשויות ציבוריות השייכות למדינה.

בבית המשפט העליון יש כ- 15 שופטים, שנבחרים על ידי הועדה למינוי שופטים.

 

ערכאות משפטיות אחרות

נוסף על שלוש ערכאות אלו, קיימים עוד מספרי בתי דין שונים, שכל אחד מהם עוסק בתחום אחר – בית דין רבני שעוסק בענייני דת, בית דין צבאי שנועד לשפוט חיילים וקצינים בצה"ל, בית דין לענייני עבודה שדן בסכסוכי עבודה, ועוד.

 

תפקיד עורכי הדין

בישראל יש עורכי דין רבים (לפי הסטטיסטיקה – מדובר על עורך דין אחד על כל 128 אזרחים!), שתפקידם לייצג את הצדדים בסכסוך מול בתי המשפט, ולהוות את גורם הידע המקצועי לטובת צדדים שאין להם השכלה משפטית.

עורכי דין שתפקידם להופיע בבתי משפט ולייצג את הצדדים מול השופטים נקראים ליטיגטורים. הליטיגציה היא תחום שדורש מעורך הדין יכולות דיבור ושכנוע – אין זה מעמד פשוט לעמוד אל מול שופטים ולהילחם על חפותו של הצד אותו עורך הדין מייצג.

מרבית עורכי הדין אינם עוסקים בליטיגציה, אלא בתפקידים משפטיים שונים במשרדי עורכי דין פרטיים ובמשרדי ממשלה ציבוריים.

במידה ואתם נזקקים לייעוץ משפטי, מקצועי ואמין – תוכלו לפנות אל סיוון כהן משרד עורכי דין, ואנו נלווה אתכם יד ביד בהליך המשפטי ולקבלת התוצאה הרצויה ביותר עבורכם!

 

צדק ומשפט

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין פלילי