נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

הטרדה מינית יחסי מטפל מטופל

הטרדה מינית ראשית

הטרדה מינית במסגרת יחסי מטפל-מטופל היא תופעה מוכרת ומדאיגה בציבור הישראלי ובכלל. היא איננה פוסחת על אף גורם טיפולי, החל בפסיכולוגים ועובדים סוציאליים וכלה במטפלים הוליסטיים וסיעודיים, כאשר כמעט בכל תחום טיפולי ניתן למצוא תלונות או דיווחים על הטרדות מיניות. כיצד תזהו הטרדה מינית שבוצעה על ידי מטפל והאם ניתן לעצור את התופעה?

 

מהי הטרדה מינית במסגרת יחסי מטפל-מטופל?

כאשר גבר או אישה נמצאים במפגש טיפולי כלשהו עם איש מקצוע, נוצרים ביניהם מטבע הדברים יחסי אמון מסוימים, שעם הזמן אף עשויים להפוך ליחסי תלות בין המטופל למטפל. כאשר התוקף מנצל את האמון שניתן לו או את מעמדו המקצועי כדי לזרוק הערות לגבי לבוש או מראה הגוף, לתאר מעשים, פנטזיות או חשקים מיניים ואפילו לחתור למגע, הרי שמדובר בהטרדה מינית לכל דבר ועניין.

 

מטרידים סדרתיים ללא הפרעה

בחלק גדול ממקרי ההטרדות המיניות בקרב מטפלים, התגלה כי אותם אנשי מקצוע פעלו באופן סדרתי באין מפריע, כלפי רבים מאוד ממטופליהם. אם כך, מדוע איש לא התלונן? הסיבות לכך נעוצות באופן התגובה המשתנה בעת מעשה ההטרדה, שכן חלק מהמטופלים עשויים לחוש שלא בנוח ולהימנע מלהגיע לטיפול נוסף אצל אותו גורם. חלקם אף לא בהכרח יפרשו את הדבר כהטרדה, אלא רק כאשר היא מסלימה והופכת למפורשת או בוטה יותר.

דוגמה מוכרת לכך היא בפרשה שבה הואשם עובד סוציאלי מאזור הדרום בהטרדה מינית של קטין. לאורך פרק זמן ארוך יחסית החשיב הקטין את המחמאות שקיבל מהעובד הסוציאלי כחלק ממאמציו לבסס עמו קשר חם ואכפתי. רק כשהמחמאות הוחלפו בשלב מסוים בהודעות ובהן מסרים ותמונות מיניות, שיתף בכך הקטין את הוריו ואלו הגישו תלונה במשטרה.

 

מדוע מטופלים אינם מתלוננים?

חשוב להבין שחלק מהמטופלים שחוו הטרדה במסגרת הטיפול, יוצאים ממנו מבולבלים למדי. השילוב שבין דמות טיפולית סמכותית מוערכת, יחסי אמון וסוג הטיפול עצמו יוצרים קושי בפענוח הסיטואציה וההבנה שהאמון הופר. מטופלים שאיתרו מטפל מטריד, לרוב יעזבו את הטיפול במחאה וירגישו לאחריו תחושת עלבון, מרירות ואף דיכאון. נזקים חמורים לטווח הארוך עשויים להיות אי מתן אמון במטפלים עתידיים ואף סלידה ממחוות חיזור שגרתיות.

 

כיצד לפעול במקרה כזה?

מטפלים כמו רופאים, פסיכולוגיים ועוס"ים הם בעלי חוקי אתיקה מוגדרים. העיסוק שלהם מותנה ברישיון מטעם המדינה, כאשר אחת הסנקציות במצב של תלונה על הטרדה מינית המתבררת כנכונה הוא שלילת הרישיון ואיסור על עיסוק במקצוע. גם כאשר חל מקרה שבו המטופל/ת מרגישים שהם מתאהבים במטפל/ת, חוקי האתיקה אוסרים מכל וכל מצב על ניהול קשר מיני או רומנטי, מה שאמור להעלות אצל המטפל שאלות לגבי יכולתו לסייע למטופל ולא לנצל את מצבו הרגשי המבלבל והמורכב. אם חוויתם או חוויתן הטרדה מינית, אתם מוזמנים להתייעץ עם עורך דין הטרדה מינית ולהבין כיצד לפעול בנושא ולהיאבק על זכויותיכם בחוק.

הטרדה מינית

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין פלילי