נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

הכנת הסכם הורות משותפת: מה השלבים שיש לעשות?

עורך דין מנוסה לדיני משפחה

תחום דיני המשפחה הוא זן נדיר בחוק הישראלי ובכלל, שכן הוא דינמי ומשתנה באופן תמידי. המושג של מודל המשפחה התרחב וכולל בתוכו מספר סוגים ייחודיים, כאשר אחד מהם נובע מהמושג "הורות משותפת", בו שני אנשים שאין ביניהם מערכת יחסים זוגית מוסכמת, מחליטים להביא לעולם ילד משותף. מדובר בהליך משפטי לכל דבר, ויש להכיר את שלביו לעומק בטרם יוצאים לדרך. 

 

לפני הכול- היוועצו בעורך דין משפחה

ההחלטה להביא ילד לעולם בתור זוג נשוי בישראל היא ההחלטה החשובה והרגישה ביותר מכל ההחלטות במהלך החיים, קל וחומר אם מדובר במקרה של הורות משותפת. מושג ההורות המשותפת כולל בתוכו מגוון הרכבים של משפחות- חד הוריות, חד מיניות, גידול משפחתי בין בני זוג המוכרים כידועים בציבור, וגם כאלו שאין ביניהם קשר זוגי כלל.

כך או כך, אין הסכם הורות משותפת שלא מתחיל ונגמר בליווי עורך דין מנוסה לדיני משפחה. עורך הדין יבנה בצורה מפורטת את ההסכם, הגולל בתוכו את סך הדרישות ההדדיות, ההתחייבויות והרצונות של שני הצדדים, ובעיקר- את חובותיהם וזכויותיהם אל מול הילד, בשל היעדר מעמד חוקי ברור של מערכת היחסים בין הצדדים.

 

חיזוי העתיד

הסכם הורות משותפת נועד הלכה למעשה לחזות את עתיד חייו של הילד המשותף לצדדים בהסכם, וככלל גם מתאר את תהליך ההיריון עצמו. בהסכם תפורט חלוקת ההוצאות הנוגעות להיריון והלידה, זהות הרופא המלווה את הצדדים לאורך ההיריון, החלטות הנוגעות לשלבים מהותיים בהיריון ולסוגיות כמו הפריות במידת הצורך, טיפולים, בדיקות גנטיות ועוד. בנוסף, תחולק חופשת הלידה בסיום ההיריון, הסדרי המגורים לאורכה ואף את שמו של הילד.

 

סוגיות נוספות העולות מההסכם

כאמור, הסכם הורות משותפת חייב להיות מקיף ומעמיק ככל הניתן, והוא נוגע למספר סוגיות קריטיות הנוגעות להתנהלות השוטפת של גידול הילד בהורות משותפת:

  • תשלומים ומזונות – ברוב המקרים של הורות משותפת, שני ההורים נושאים בהוצאות הגידול ולכן אין תשלום דמי מזונות, רק במקרה בו לאחד ההורים ישנה משמורת מלאה, אז ההורה השני יהיה מחויב להעביר סכום שיוסכם מראש בהסכם, להורה בעל המשמורת המלאה.
  • משמורת – הנושא המרכזי בהסכם, שכן הוא הרגיש ביותר וזה שסביבו עשויה להתגלע מחלוקת ולהיווצר מתיחות.
  • חינוך – יוסכמו המסגרות החינוכיות ותפיסת העולם החינוכית לפי הורי הילד יחנכו אותו.
  • הסדרת מחלוקות- סביר להניח שלאורך הדרך יתגלו קשיים, ולכן הצדדים נדרשים לעגן בהסכם דרך ליישב את המחלוקות, בין אם מדובר בטיפול משותף, גישור כזה או אחר וכן הלאה.

 

מעמדו המשפטי

בסיום עריכת הסכם ההורות המשותפת, יש להגישו לבית דין לענייני משפחה או בית דין רבני. המסמך מובא לידי שופט הבוחן את המקרה, מוודא כי טובת הילד נמצאת בראש מעייניהם של ההורים ושהדבר משתקף בהסכם, ולאחר מכן הוא מקבל תוקף של פסק דין לכל דבר ועניין. במידה ונדרשים שינויים ועדכונים בהסכם, אין לערוך אותם ללא עורך דין דיני משפחה.

עורך דין מנוסה לדיני משפחה

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין משפחה
אנשי משפט
מה היא הורות משותפת?

מבנה המשפחה השתנה בצורה דרמטית בעשורים האחרונים. עד לפני שלושים שנה הכרנו מבנה משפחה של אב, אם וילדים, כיום