נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

הכירו את החוק החדש – חוק חדלות הפירעון

איש עם כיסים ריקים

במציאות הכלכלית הקיימת, רבים מאיתנו צוברים חובות רבים, כך שחלק גדול מהאוכלוסייה נמצאים תחת עומס כלכלי, כך שהם בעלי חובות או הלוואות, שספק אם יוכלו להחזיר אותם בעתיד. בין אם אתם בעלי חוב, ובין אם חייבים לכם כספים, מוטב שתכירו את החוק החדש שישנה את כל התמונה.

החוק מטרתו לאפשר לחובים ולנושים לנקוט בצעדים מסויימים ולפתוח בהליכים, כך שהחייבים יוכלו להחזיר חלק מהחובות, ובסיומם של הליכים אלו – החייב יוכל לקבל פטור משאר החובות ובעצם לחזור שוב לנקודת האפס בחייו הכלכליים, מבלי להגיע לפשיטת רגל, להשתקם כלכלית, ולפתוח דף חדש. בכתבה הבאה נספר לכם כל מה שאתם צריכים לדעת על החוק החדש.

 

חוק חדלות פירעון

"חוק חדלות הפירעון", או בשמו המלא "הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי", היא רפורמה הנכנסה לתוקף לפני כשלוש שנים, ובאמצעותה יהיה ניתן לייעל תהליכים ולקצרם, וגם להביא לאיזון בין רצונותיו של החייב, ובין אלו של הנושה. על פי החוק החדש, ניהול ההליכים, המתבצע באמצעות עורך דין חדלות פירעון, נקבע כמובן בהתאם לגובה החובות, כאשר ישנם הבדלים בין חובות בגובה של 153,152.17 ₪ ומעל סכום זה, ובין חובה בגובה נמוך מזה.

על פי החוק, מצב של "חדלות פירעון" היא סיטואציה בה הבן האדם החייב אינו מסוגל לשלם את חובותיו במועד הנדרש, או שההתחייבויות של אדם עולות על שווי נכסיו, ומכאן נגזר שם החוק – החייב אינו מסוגל לפרוע את חובותיו.

מאז ימי המנדט הבריטי, במדינת ישראל הייתה קיימת פקודת פשיטת הרגל, שקבעה בדומה לחוק החדש, הליכים אשר באמצעותם האדם ישלם חלק מחובותיו, ולאחר מכן יהיה פטור מתשלום שאר החובות. פקודת פשיטת רגל, וכן חוק חדלות הפירעון נועדו שניהם להסדיר את חובותיו של החייב אל מול החזר מרבי ככל האפשר לנושים, תוך שיקום כלכלי של החייב.

החידוש של חוק חדלות הפירעון הינו בכך שהוא מבוסס על ערכים אשר לפיהם יש לשנות את יחס החברה כלפי החייבים, הלוא הם פושטי הרגל, ולסייע להם להשתקם כלכלית, גם אם הדבר יגרום לביטול או להקטנת החובות – אשר יביאו לאי החזר החוב, או להחזר שאינו מלא, לנושים. נציין כי החוק חדש חל רק על החייבים שדיווחו על מצב חדלון פירעון החל מה15.09.2019.

מטרות החוק, המובהרות היטב בניסוחו, הן להביא לשיקומו הכלכלי של החייב, במידה המרבית המתאפשרת, להשיא את סכום החוב אשר ייפרע לנושים, וכן להביא לשילוב מחדש של החייב בחיים הכלכליים הנורמטיביים. אם כן, נראה כי מעבר לרצון להחזיר את החוב לנושים בסכום המקסימלי המתאפשר, טובתו של החייב עומדת במקום הראשון על פי החוק.

 

לסיכום

חייב שעומד בתנאים המגבילים של חוק זה, רשאי להגיש בקשה לפתוח בהליכי חדלות פירעון. גם היועץ המשפטי לממשלה או הנושה של החייב יכולים להגיש בקשה זו. לאחר הגשתה ובחינתה של הבקשה, בית המשפט או הוצאה לפועל יכריעו האם יש לקבלה או לא. במידה והבקשה מתקבלת, על החייב מוטלת קבלת סנקציות שונות, וכן מתבצעת בנייה של מתווה לשיקום כלכלי של החייב.

חוֹק

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין חדלות פירעון