נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

דברים שחשוב לדעת בנושא פסילה של צוואה

פסילת צוואה

כתיבת צוואה עוד בשלב מוקדם יחסית של החיים, מאפשרת למצווה לדאוג לכך שרכושו יתחלק לפי רצונו לאחר פטירתו. במידה ואין צוואה תקפה לאחר מות בעל העיזבון, עזבונו יתחלק על פי הדין. גם במקרים של פסילת הצוואה על ידי בית המשפט, ישנו סיכוי רב  שהעיזבון יחולק על פי דין. לפניכם מדריך קצר על סיבות שונות לפסילה של צוואות. 

 

כתיבת צוואות ופסילת צוואות במדינת ישראל

בישראל ישנו חוק מיוחד שעוסק בתחום הצוואות והירושות בתחומי המדינה ושל אזרחי המדינה. חוק זה מגדיר ארבע דרכים, שבהן ניתן לערוך ולחתום על צוואה בצורה חוקית, כך שתקבל תוקף מטעם מוסדות המדינה בבוא היום.

לכל אחת מהדרכים הנ"ל יש סט של כללים וחוקים שבהם היא צריכה לעמוד בכדי שהיא תקבל תוקף משפטי. פסילת צוואה היא דבר שנגרם כתוצאה מכך שנפל פגם במהלך כתיבת הצוואה, עריכתה וחתימתה. ישנן שלוש סיבות נפוצות לביטול של צוואות במדינת ישראל. סקרנו כל אחת מהן וכיצד ניתן להימנע ממקרים של פסילה בגינה.

 

פסילה בשל טעות או ליקוי שנפלו בצוואה עצמה

כאמור, לכתיבת צוואה יש סט של כללים שחשוב מאוד לעמוד בהם. לדוגמה, במקרה של צוואה בלי עדים, המצווה צריך לכתוב את הצוואה בכתב ידו בלבד ובחדר בו הוא שוהה לבד. בנוסף לכך, צוואה צריכה לעמוד בכללי החוק הישראלי בכדי לקבל תוקף בבית משפט. במקרים בהם נפלה טעות בצוואה, יש לבית המשפט את הסמכות לפסול אותה בצורה חלקית או מלאה.

 

פסילת צוואה בגלל לחץ שהופעל על המצווה

צוואה בישראל צריכה להיכתב בלי שהופעל על המצווה לחץ מצד יורש זה או אחר. זאת בכדי למנוע אפשרות שאחד היורשים יקבל חלק גדול יותר מהעיזבון על ידי איומים או הטרדה של המצווה. גם במקרים בהם התגלה כי הופעל על המצווה לחץ לא תקין מצד אחד היורשים בכדי שישנה את הצוואה, בית המשפט רשאי לפסול אותה. הדרך להתמודד עם פסילות מסיבה זאת וגם עם פסילות בשל טעות בצוואה, היא באמצעות כתיבת הצוואה בסיוע של עורך דין ונוטריון.

 

פסילת צוואה בשל חוסר כשירות של המצווה

אחד הדברים החשובים ביותר בכתיבת צוואה, היא כשירותו הנפשית והמנטלית של המצווה. אדם שנמצא במצב נפשי או מנטלי לא תקין, לא יכול לקבל החלטה מושכלת ורציונלית בנוגע לחלוקת העיזבון שלו. לכן במקרה של חשד לאי כשירות של המצווה בעת כתיבת הצוואה, בית המשפט יכול בהחלט לפסול אותה, והוא עושה כן לעיתים קרובות.

בכדי להימנע מפסילה של הצוואה מסוג זה, יש להוכיח את כשירות המצווה בזמן כתיבת הצוואה. בכדי לעשות זאת ניתן לפנות לקבלת חוות דעת מרופא מומחה לתחום זה. קבלת אישור מומחה בדבר כשירות המצווה, תמנע ביטול של הצוואה בעתיד.

פסילת צוואה

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין צוואות וירושות
יְרוּשָׁה
מתי נצטרך צו ירושה?

לאבד אדם אהוב זה אף פעם לא קל, ותהליך ההתמודדות עם הנכסים והירושה שלהם יכול להיות מכריע ורגשי. בישראל,

מאזניים
מה כוללת צוואה נכונה

צוואה היא כלי חשוב ורב עצמה המצוי בידינו ונותן לנו כוח לשלוט ברכושנו גם לאחר שאנחנו עוברים מן העולם.