נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה כוללת צוואה נכונה

מאזניים

צוואה היא כלי חשוב ורב עצמה המצוי בידינו ונותן לנו כוח לשלוט ברכושנו גם לאחר שאנחנו עוברים מן העולם.

בעבר צוואות היו נפוצות בעיקר בקרב בעלי ממון רב, אך כיום כתיבת צוואות וחלוקת הרכוש כראות ענינו היא דבר שגרתי.

צוואה יכולה להיות הוראה פשוטה על חלוקת רכוש והיא יכולה גם לכלול מנגנוני שליטה וסמכות שמשרתות את הרצון שלנו.

 

מהן סוגי הצוואות הקיימים?

  1. צוואה בכתב יד

סוג הצוואה הפשוט ביותר, המאפשר לכל אדם לכתוב מסמך המכיל הוראות מחייבות לאחר פטירתו. כפי שניתן להבין משמה, צוואה בכתב יד צריכה להיות כתובה בכתב ידו של הנפטר על מנת שהיא תהיה תקפה. בנוסף נדרש להוסיף חתימה ותאריך.

 

  1. צוואה בעדים

סוג הצוואה הנפוץ ביותר, כאשר רוב הצוואות הנכתבות באופן מסודרת נחתמות בנוכחות עדים . בניגוד לצוואה בכתב יד, צוואה זו יכולה להיות מודפסת או כתובה בכתב ידו של אדם אחר, ולשם תקופתה יש צורך בשני עדים לפחות המאשרים בגוף הצוואה את עדותם. בנוסף על הצוואה לכלול תאריך, ומומלץ כי המצווה יחתום על כל עמוד בה. ישנם הבוחרים גם לצלם את החתימה על הצוואה בוידאו כדי לחזק את תקפותה.

 

  1. צוואה בפני רשות

צוואה הנערכת בפני שופט, דיין או נוטריון ודי בנוכחותם של אלו על מנת שהצוואה תהיה תקפה. בנוסף יש להקפיד שהשופט, הדיין או הנוטריון יעלו את הדברים על כתב ויחתמו. בצוואה בפני רשות יש להקפיד על ההוראות החלות על נוטריונים.

 

  1. צוואה בעל פה

כשמה כן היא – צוואה הנאמרת בעל פה ובנוכחות שני עדים לפחות. צוואה בעל פה נאמרת לרוב כאשר אדם צופה את מותו בזמן הקרוב, למשל לפני ניתוח שעלול להיות מסוכן או בעת גסיסה. במצב זה המצווה רשאי לשאת את ההוראות בפני שני עדים ולפרט את רצונו בדבר עזבונו לאחר פטירתו. על מנת שצוואה זו תהיה תקפה, על העדים לכתוב זיכרון דברים ולהפקיד אותו במהירות האפשרית אצל רשם הירושות.

 

מה ההבדל בין צוואה לבין ירושה?

צוואה היא מסמך אישי שנכתב או נאמר בעל פה על ידי הנפטר על מנת לחלק את רכושו לפי רצונו. במקרה בו הנפטר לא הותיר צוואה, רכושו יתחלק בהתאם לדיני הירושה ולחוק המשפטי. המשמעות היא שכאשר אין צוואה בני המשפחה יקבלו את הרכוש בהתאם לסדר היורשים ולא יוכלו לבצע חלוקה אחרת של הרכוש אלא אם יפנו לבית משפט.

לפי סעיף 10 בחוק הירושה, עזבונו של הנפטר יחולק ליורשים לפי הסדר הבא:

  1. בני הזוג של המנוח לפי חוק
  2. ילדיו
  3. הוריו
  4. אחיו

 

במידה ואין למנוח קרובי משפחה, יעבור עזבונו למוסד האפוטרופוס הכללי ובמידה ולא יתגלה בן משפחה הזכאי לירושה יולאם העזבון.

כדי להימנע מחלוקת העזבון באופן שאולי מנוגד לרצונו של הנפטר, חשוב ליצור קשר בהקדם עם עורך דין צוואות עבור כתיבת צוואה וחלוקת הרכוש כראות עיניו.

 

איש משפט

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין צוואות וירושות
יְרוּשָׁה
מתי נצטרך צו ירושה?

לאבד אדם אהוב זה אף פעם לא קל, ותהליך ההתמודדות עם הנכסים והירושה שלהם יכול להיות מכריע ורגשי. בישראל,