נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

האם עדיף להיוועץ עם עו"ד צבאי או אזרחי בעת משפט צבאי?

עורך דין צבאי מומלץ

הרבה מאוד מהאזרחים הישראלים ימצאו את עצמם משרתים בצבא בתקופה זאת או אחרת של חייהם. בתקופה זאת הם נמצאים תחת סמכותה של מערכת משפט מקבילה למערכת המשפט האזרחית – מערכת המשפט הצבאית. בכתבה שלפניכם נסקור בקצרה את הנושא ונענה על השאלה בכותרת. 

 

דיני צבא – מערכת משפט הצבאית

מערכת המשפט הצבאית היא מערכת משפט שתחת סמכותה נמצאים אנשים שמשרתים בצבא בשירות סדיר, מילואים וקבע. מערכת זאת מתחילה כבר אצל המפקדים הישירים של כל חייל והממונים עליהם. מפקדים אלו מוסמכים לשפוט את החיילים שתחת פיקודם במקרים של הפרות משמעת קלות יחסית.

ככל שעולה חומרת העבירה, הסמכות לדון במקרה עולה ערכאה, עד שלבסוף רק בית דין צבאי מוסמך, כזה שיושבים בו שופטים שנבחרו על ידי הוועדה למינוי שופטים, יכול לדון בתיק. בית הדין הצבאי מוסמך לגזור עונשים מגוונים החל מריתוק משמעתי וכלה במאסר ארוך שנים.

 

ההבדלים בין מערכות המשפט

מערכת המשפט הצבאית שואבת הרבה מתוך מערכת המשפט האזרחית. עבירות פליליות לדוגמא, יישפטו בצורה דומה בין המערכות בדרך כלל. מאידך ישנם מקרים רבים בהם יהיה הבדל משמעותי בין מערכת המשפט הצבאית לזאת האזרחית. מערכת המשפט יכולה לפסוק עונשים קשים יותר על מקרים בהם המערכת הצבאית תהיה מקלה יותר וגם להיפך. מערכת המשפט הצבאית גם מתאפיינת באופי משמעתי וחינוכי חזק יותר ממערכת המשפט האזרחי, שמכוונת לשמירה על הסדר האזרחי יותר מכל.

 

ההבדלים בין עורך דין צבאי לאזרחי

מכיוון שמערכת המשפט הצבאית נשענת על מערכת המשפט האזרחי, כל עורכי הדין המייצגים לפני בתי הדין הצבאיים צריכים להיות עורכי דין מוסמכים בדין האזרחי. כל עורך דין במדינת ישראל נדרש לעבור לימודים אקדמיים, מבחן ממשלתי וסטאז'.

עורכי הדין הצבאיים לא שונים מעורכי הדין האזרחיים בתחום זה. ההבדל העיקרי בין עורכי הדין השונים הוא הסטאז' וההתמחות בעבודה שלהם. עורכי דין צבאיים עברו סטאז' ולאחר מכן התמחו בעבודה מול מערכת המשפט הצבאית. לכן במקרה של הליך משפטי בבית הדין הצבאי, עדיף לחפש עורך דין צבאי מומלץ ולא עורך דין אזרחי.

 

איך לבחור עורך דין צבאי שיעזור לכם?

בכדי לבחור את עורך הדין שיעזור לכם בהליך המשפטי שאתם עומדים לעבור, יש לשאול מספר שאלות לגביו: מה מידת הניסיון שלו בעבודה מול המערכת הצבאית? מה הייתה החוויה של לקוחות עבר בעבודה איתו? מהו שכר הטרחה אותו הוא גובה על שירותיו? מענה על שלושת השאלות האלה יעזור לכם למצוא את העורך דין הטוב ביותר.

 

עורכי דין צבאיים למשפט בצה"ל – סיכום

מערכת המשפט הצבאית, על אף שהיא נשענת על המערכת האזרחית, הינה מערכת משפט נפרדת ושונה. לכן כדאי מאוד להתייעץ עם עורך דין צבאי במידה ואתם עומדים מול משפט צבאי.

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין צבאי
חישוב כספים
פריצת דיסק בצבא

חלק נכבד מהתפקידים בצבא מצריכים מאמץ פיזי גדול. תפקידים הכוללים אימונים גופניים אינטנסיביים, לחימה בשטח, סחיבה של חפצים כבדים