נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

ארבע עובדות משפטיות על ידועים בציבור

בני זוג נפרדים

ידועים בציבור הוא מעמד שניתן לזוגות שבוחרים לא להירשם כנשואים על פי החוק במדינת ישראל (או שאינם יכולים לעשות זאת), אך זוגיותם מבוססת, ועל כן קיבלו הכרה עליה. מה מאפיין ידועים בציבור ומה חשוב לדעת? מדינת ישראל, כמדינה המנהלת את הנישואין והגירושין לפי הדין הדתי, יצרה לא מעט מצבים בהם זוגות בחרו או שלא יכלו למסד את הקשר ביניהם באופן חוקי במסגרת המדינה.

למשל, זוגות משני דתות שונות, כהן וגרושה, או זוגות הבוחרים מסיבות אידיאולוגיות שלא להינשא דרך בית הדין הדתי. עבור אלו, בין היתר, התפתח המעמד של ידועים בציבור. מידע נוסף בנושא תוכלו למצוא באתר https://www.helenasimhi.co.il.

 

עובדה: ידועים בציבור הוא מעמד משפטי, ולא מעמד אישי

המעמדות האישיים המוגדרים בישראל הם רווק/ה, נשוי/אה, גרוש/ה ואלמן/ה. ידוע בציבור הוא לא מעמד אישי ואינו גורר שינוי שכזה בתעודת הזהות. סטטוס ידוע בציבור לא מקביל לנישואין אזרחיים ולא מחליף אותם. מה הוא כן? מעמד משפטי המספק הכרה בזוגיות לעניינים שונים, כגון ירושה, אפוטרופסות והורות.

 

עובדה: ההכרה בסטטוס ידועים בציבור נתונה לשיקול דעת

מכיוון שידועים בציבור אינו סטטוס מוגדר היטב, הרי שלגורמים הבודקים אם הסטטוס יכול להינתן לבן או בת הזוג, בין אם מדובר בביטוח לאומי המכיר בהם כידועים בציבור, ובין אם בבית משפט הנדרש להכריע אם התקיים סטטוס של ידועים בציבור בדיעבד, שיקול דעת נרחב בקביעה אם אכן הזוג עמד בתנאים הנדרשים.

ככלל, ברורים שני תנאי סף – מגורים משותפים וקיום משק בית משותף. אך מעבר לכך, פעמים רבות ידרשו בני הזוג להמציא עדויות נוספות להיותם בני זוג מחויבים ופומביים, כגון תעודות על רכוש משותף (רכב, משכנתא, חשבון בנק), תמונות מטיולים וחופשות וכמובן – ילדים משותפים.

 

עובדה: ידועים בציבור זכאים למרבית הזכויות של זוגות נשואים, אך לא לכולן

בדומה לזוגות נשואים, זכאים ידוע או ידועה בציבור לרשת את בן או בת הזוג ולזכות לקצבת שארים, במקרה של פטירה. הם זכאים לקבל הטבות כלכליות הניתנות לזוגות נשואים דוגמת סיוע ברכישת דירה וכן עומדות לזכותם זכויות משפטיות כמו החלטות רפואיות בעת הצורך, או זכות שלא להעיד נגד בן או בת זוגם. יחד עם זאת, מכיוון שידועים בציבור, כפי שצוין, אינם נחשבים נשואים, הם עלולים להיתקל בקשיים הכרוכים בהוכחת זוגיותם בפני מדינות אחרות, למשל בענייני אשרות והגירה.

 

עובדה: לידועים בציבור חובות התואמות את אלה של זוג נשוי

במידה ובני הזוג נפרדים ולהם ילדים משותפים, קיימת החובה לדאוג להם, כך שכמו לאחר גירושין, האב יהיה מחויב במזונות כלפי ילדיו. בנוסף, לאחר פטירה יחשבו בן או בת הזוג כיורשים חוקיים, לטוב ולרע – כך שיהיו גם אחראיים לחובות הנפטר אם יש כאלה. בנוסף, בדומה לזוגות נשואים, גם על זוגות ידועים בציבור חלה הלכת השיתוף, כך שבעת חלוקת רכוש ובהיעדר הסכם ממון המגדיר אחרת, יחולק הרכוש באופן שווה ללא קשר לתרומת כל אחד מהצדדים.

בני זוג נפרדים

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין
מה זה סכסוך שכנים

חיים בקרבת אחרים יכולים להיות מתגמלים ומאתגרים כאחד. בעוד ששכנים טובים יכולים לשפר את תחושת הקהילה והתמיכה החברתית שלנו,