נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה נחשב לתאונת עבודה בעיני החוק הישראלי?

ציוד משפטי

רובנו מבלים שעות ארוכות במקום העבודה.

הצורך להתפרנס מאלץ אותנו להשקיע זמן רב בסביבה המקצועית, כך שהיא הופכת לבית שני עבורנו.

באופן טבעי, שהייה ארוכה במקום העבודה יוצרת פוטנציאל לתאונות שונות – החל מתאונות הכרוכות באופי המקצוע וכלה בתאונות שאין להן קשר ישיר למשלח היד אך נגרמו במקום העבודה.

כל אלו נחשבות לתאונות עבודה ומזכות את הנפגע בסל זכויות מהביטוח הלאומי.

במאמר הבא נעסוק במושג תאונת עבודה ונגדיר למה החוק הישראלי מתכוון במונח זה.

 

החוק היבש

באופן כללי, החוק מגדיר תאונת עבודה כתאונה שהתרחשה במקום העבודה או בדרך אליו, בזמן העבודה או בגלל העבודה. תחת הגדרה זו נכנסת כמובן מטריה רחבה של תאונות מסוגים ואופנים שונים. הכרה בעובד כאדם שעבר תאונת עבודה מחייבת את הביטוח הלאומי בהענקת קצבה מתאימה לאותו אדם. על כן, ועל אף ההגדרה הרחבה והברורה, מנסה המוסד לביטוח לאומי לצמצם את היקף החוק ולמנוע מתן קצבאות מרובות. עקב כך, לא פעם יש צורך במערכה משפטית שתקבע האם סיטואציה מסוימת היא אכן תאונת עבודה.

במקרים כאלו, במיוחד עקב ההתמודדות אל מול מוסד חזק ויציב כמו המוסד לביטוח לאומי, מומלץ מאוד לשכור את שירותיו של עורך דין לתאונות עבודה, אשר יוכל לסייע לכם בהשגת מלוא הזכויות שלכם

 

כל דבר קט

פגיעה שרבים אינם מודעים לה אך אכן נחשבת לתאונת עבודה היא פגיעה מסוג מיקרו טראומה. מושג זה מתייחס לפגיעות קטנות חוזרות ונשנות במקום העבודה אשר מצטברות לכדי פגיעה משמעותית גדולה בחיי העובד. דוגמה לכך למשל היא איש כוחות הביטחון הנחשף בעבודתו לסצנות קשות רבות אשר נלכדות זו בזו ויוצרות אצלו מצב של פוסט טראומה.

 

כל עוד בלבב ובמוח

אמנם מדובר במצב שאינו נכנס תחת הגדרת החוק, אל פסיקה משפטית קבעה את תקפותו: אירוע מוחי או לבבי שנגרמו עקב אירוע חד פעמי משמעותי במקום העבודה, וקרו בסמיכות בזמן אליו עשויים להיחשב גם הם כתאונת עבודה. כמובן שמקרה זה עשוי להיות מעורפל יותר מתאונת עבודה שגרתית (כגון נפילה במפעל למשל) ולכן במקרים רבים יהיה צורך של קביעה משפטית שאכן מדובר בתאונת עבודה.

 

הדרך ארוכה ומפותלת

תאונת עבודה אינה חייבת להתרחש רק במקם העבודה. גם תאונות אשר קרו בדרך אל מקום העבודה או בחזרה ממנו יכולות להיחשב כתאונות עבודה בפני החוק. למשל, מעורבות בתאונת דרכים, אשר אירעה לעובד בזמן שהיה בדרכו למקום העבודה נכנסת תחת ההגדרה של תאונת עבודה ויכולה לזכות את העובד בקצבה מביטוח לאומי.

 

חשיפה לסכנה

עוד מושג רלוונטי בהקשר של תאונות עבודה היא מחלת מקצוע. מחלת מקצוע מתארת מחלה או פגיעה שאירעה לעבוד כתוצאה מחשיפה חוזרת לחומרים מסוכנים במקום עבודתו. דוגמא רלוונטית למשל, היא צוללנים מקצועיים שנאלצו לבצע צלילות בנחל מזוהם ועקב כך פיתחו מחלות שונות בגופם.

   

מאזניים

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין דיני עבודה