נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי – מהם זכויות העובדים שהועסקו בחברה?

מאזני צדק מזהב

כאשר חברה מסחרית קורסת ישנם נפגעים רבים בתהליך: המייסדים שנאלצים לראות את כל החזון והשאיפות שלהם מתמוטטים, המשקיעים אשר מפסידים חלק ניכר מהממון שהשקיעו בעסק, הלקוחות שבמקרים רבים לא יראו תמורה לכספים שהם שילמו תמורת מוצר או שירות מסוים וכמובן העובדים אשר השקיעו לא פעם דם יזע ודמעות בעבודה קשה ועתה מקור הפרנסה שלהם נעלם.

במצב מורכב שכזה ישנם חוקי התנהלות ברורים על מנת לסייע לעובדים שאיבדו את משרתם להשתקם ולחזור להתפרנס בכבוד.

 

מהם המחויבות של מעסיק פושט רגל כלפי עובדיו

בלי קשר למצבו הכלכלי של העסק, המעסיק חייב לשלם לעובדיו את משכורתם החודשית, לרבות הפרשות לביטוח לאומי, לקרן פנסיה ושאר ההפרשות הסוציאליות להם הוא מחויב על פי חוק.

בנוסף למשכורת ולהפרשות הסוציאליות הקבועות ובדומה למצב בעת פיטורים, גם מעסיק שהחליט לסגור את העסק ולהיכנס להליך פשיטת רגל צריך לתת לעובד הודעה מוקדמת ולשלם לעובדיו פיצויים בהתאם לתעריף שנקבע בחוק.

 

מהם למעשה הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי וכיצד זה קשור לעובדי חברה שפשטה רגל?

במשפט הישראלי, דיני חדלות פירעון מסדירים מצבים בהם אדם או חברה לא מסוגלים לפרוע את חובותיהם במשאבים העומדים לרשותם. לא מדובר במצבים בהם בעל החוב לא מעוניין לשלם אלא במצבים בהם בעל החוב לא יכול לשלם. חוק הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי למעשה מסדיר כיצד חברה שפשטה את הרגל תשלם לנושיה ביניהם נמצאים עובדי החברה.

 

מה לעשות אם מעסיק בפשיטת רגל לא שילם לי משכורת?

במקרה ומעסיק במצב פשיטת רגל לא שילם לעובדיו את שמגיע להם מומלץ להתאגד עם העובדים האחרים ולפנות לעורך דין על מנת להגיש בקשה לבית משפט להוצאת צו פשיטת רגל או צו פירוק כנגד המעסיק.

במידה והצו מתקבל נכסיו של המעסיק מועברים לנאמן אשר מחלק את הנכסים בין הנושים השונים. עובדים שלא קיבלו מהמעסיק את שכרם מקבלים קדימות בחלוקת נכסיו של המעסיק.

 

כיצד מתמודדים עם מקרים בהם למעסיק אין מספיק משאבם לשלם לעובד את שמגיע לו?

על פי חוק ביטוח זכויות עובדים בפשיטת רגל ופירוק, כאשר חברה שפשטה רגל לא מסוגלת לשלם לעובדיה במקרים מסוימים יוכלו העובדים לקבל חלק מהשכר ודמי הפיצויים המגיעים להם מביטוח לאומי.

מדובר בשכר של עד 12 חודשיפ הכולל שכר בסיס, שכר על שעות נוספות, דמי נסיעה, עמלות ומענקים, הפרשות לפרמיות שונות ותוספות. עם זאת הביטוח לא ישלם תשלומים שהגיעו לעובד עבור הוצאות רכב או טלפון, הוצאות על אש"ל וימי מחלה.

על מנת לקבל כספים אלו על העובד להגיש לביטוח לאומי תביעה ולצרף מספר מסמכים רלבנטיים ביניהם את שלושת תלושי השכר האחרונים שמקום העבודה הנפיק לו, מסמך רשמי אשר כולל את מועד תחילת ההעסקה של העובד, מסמך רשמי שמכיל פירוט של הכספים שהופרשו לקופת הגמל לצורך פיצויי פיטורים ועוד.

פשיטת רגל של מקום העבודה היא בהחלט אירוע לא נעים אשר יכול להיות מלחיץ לא פחות מפיטורים. עם זאת, היכרות עם החוק ויעוץ של גורמים מקצועיים ומנוסים בתחום תסייע לכל עובד בסיטואציה מאתגרת שכזו לעבור אותה בשלום.

 

גבר עם כיסים ריקים

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין פשיטת רגל
גלגל הצלה
פשיטת רגל של אדם פרטי

בעוד שחלקנו עשויים להחזיק בסטיגמה שלילית על פשיטת רגל, חובה להבין כי מדובר בהליך משפטי לגיטימי. פשיטת רגל של

מחיקת חובות

קבלת הפטר מההוצאה לפועל, הינו תהליך חדש יחסית שהחל בישראל רק בשנת 2013 ומטרתו להבריא את החיים הפיננסים של